counter

Translate

Sabtu, 11 Mei 2013

Iman Ghazali = " Apa yang paling besar diduniaini ?"Murid 1 = " Gunung "Murid 2 = " Matahari "Murid 3 = " Bumi "

Imam Ghazali = " Semua jawaban itu benar,tapiyang besar sekali adalahHAWA NAFSU (Surah Al A'raf: 179).Maka kita harus hati-hati dengan nafsukita, jangan sampai nafsu kitamembawa ke neraka."

IMAM GHAZALI" Apa yang paling beratdidunia? "Murid 1 = " Baja "Murid 2 = " Besi "Murid 3 = " Gajah "Imam Ghazali = " Semua itu benar, tapi yangpaling berat adalah MEMEGANGAMANAH (Surah Al-Azab : 72 ).Tumbuh-tumbuhan,binatang, gunung, dan malaikat semuatidak mampu ketika Allah SWT memintamereka menjadi khalifah pemimpin) di dunia ini.Tetapi manusia dengan sombongnyaberebut-rebut menyanggupipermintaan AllahSWT sehingga banyak manusia masuk ke nerakakerana gagal memegang amanah."

Imam Ghazali = " Apa yang palingringan di dunia ini ?"Murid 1 = " Kapas"Murid 2 = " Angin "Murid 3 = " Debu "Murid 4 = " Daun-daun"

Imam Ghazali = " Semua jawaban kamu itu benar,tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalahMENINGGALKANSOLAT . Gara-garapekerjaan kita atau urusan dunia, kitatinggalkan solat "Imam Ghazali = " Apa yang paling tajam sekali didunia ini? "Murid- Murid dengan serentakmenjawab ="Pedang "

Imam Ghazali = " Itu benar, tapi yangpaling tajam sekali didunia ini adalah LIDAHMANUSIA . Kerana melalui lidah, manusia denganmudahnya menyakitihati dan melukai perasaan saudaranya sendiri.


Sumber:https://www.facebook.com/UstazAzharKata?hc_location=stream

Tiada ulasan:

Catat Ulasan