counter

Translate

Khamis, 14 November 2013

Kenapa Syiah sambut Hari Karbala pada 10 Muharam?




Beberapa tahun selepas kematian Sayidina Husain di Karbala, maka pemuka-pemuka Syiah telah mengumpulkan semua penganut Syiah. Tujuannya adalah untuk mencari satu resolusi atas dosa-dosa mereka membunuh Sayidina Husain.

Maka, keputusannya, tidak lain, mereka perlu membunuh diri mereka sendiri. Sebab itulah Hari Karbala, orang Syiah sibuk mencederakan diri mereka sendiri, kononnya untuk menebus dosa.
Tapi, mereka menipu dunia bahawa mereka mencintai Sayidina Husain dan menuduh Yazid bin Muawiyah yang membunuhnya.

Pertempuran Karbala terjadi pada 10 Muharram, 61 H (10 Oktober, 680) di Karbala, di Iraq masa kini. Pertempuran ini berlaku antara penyokong Husain bin Ali dengan tentera Khalifah Yazid bin Muawiyah. Ketika itu ramai ahli keluarga Nabi Muhammad terbunuh kerana menjadi penyokong dan pengikut setia Husain bin Ali. Yazid bin Muawiyah atau Yazid I adalah dari Dinasti Umaiyah.

Seramai 72 orang, tua dan muda menyertai rombongan Hussein bin Ali ke Kufah dan kesemuanya terbunuh dalam satu pengepungan Ramai wanita dan kanak-kanak telah ditangkap. Tentera Khalifah Yazid pula seramai 30,000 orang di bawah pimpinan Umar bin Saad. Lebih 88 tentera Yazid terbunuh dalam pertempuran selama 3 hari itu.

Lokasi pertempuran ialah di sebuah gurun berhampiran Sungai Furat.

Pertempuran ini dianggap oleh orang Syiah sebagai titik pemisah antara pengikut sebenar Allah dengan yang tidak. Pengikut Syiah menjadikan peristiwa ini untuk memburuk-burukkan Khalifah Yazid kerana Khalifah Yazid tidak menerima 'ahlul bait' sedangkan mereka adalah ahli keluarga Rasulullah.


Orientalis Barat mengambil kesempatan dari ketidakpuashatian orang Syiah ini untuk memburuk-burukkan Khalifah Yazid sebagai kejam dan zalim. Kononnya Husain bin Ali telah disembelih oleh Yazid. Sedangkan ramai sejarawan sendiri mendapati Husain dibunuh oleh orang Syiah dari Kufah sendiri , bukan oleh tentera Khalifah Yazid.

Bahkan, dalam kitab Syiah sendiri mengakui bahawa merekalah yang membunuh Sayidina Husain
.

Sumber:https://www.facebook.com/photo.php?fbid=528370843918770&set=a.431459496943239.1073741828.431227356966453&type=1&theater

Tiada ulasan:

Catat Ulasan