counter

Translate

Sabtu, 23 Februari 2013

MENGAPA AGAMA ITU PERLU?

ALLAH SWT  menciptakan manusia dengan serba lengkap agar mereka dapat menjalani hidup di dunia ini dengan cara yang betul dan sesuai dengan tabiat manusia itu sendiri.
 Manusia atau insan dilengkapkan dengan hawa nafsu untuk menjadikan mereka sebagai golongan yang sederhana, tidak meningkat ke taraf malaikat dan tidak turun darjatnya sehigga menjadi haiwan. Dan manusia itu pula dibekalkan dengan akal fikiran.
 Hawa nafsu sentiasa memujuk dan mengajak manusia melakukan sesuatu tanpa memikirkan apakah akibat yang akan menimpanya. Nafsu tidak mengenal batas, umpamanya, akan memakan sesuatu itu tanpa memikirkan apakah benda itu halal dimakan atau sebaliknya. Dengan itu ALLAH memberi mereka akal untuk memikirkan apakah benda itu selayaknya dimakan atau tidak. Begitu juga, banyak perkara yang tidak sampai terfikir oleh akal sehingga ia perlu kepada petunjuk ALLAH yang memberi petunjuk ke arah jalan yang sebenarnya. Bukan semua perkara dapat difikirkan oleh akal yang cetek dan terbatas keupayaanya itu.
 Dengan itu, akal ini perlu kepada agama sebagai suatu jalan ke arah kejayaan dunia sehingga akhirat.   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan